Prodej luxusního spodního prádla zažívá na arabském Blízkém východě nevídaný rozmach. Průměrné částky utracené za prádlo v Saúdské Arábii jsou podle odhadů dvakrát vyšší než ve Francii, napsal list Le Monde.
„Saudské ženy kupují dvakrát více spodního prádla než Francouzky, přičemž výrazně upřednostňují luxusní spodní prádlo a evropské luxusní značky,“ říká jedna z majitelek obchodu.
Arabské suky na Blízkém východě již dlouho nabízely pulty plné dámského spodního prádla, jehož křiklavé barvy ještě umocňovaly vyzývavé střihy. Zákaznice v těchto obchodech byly často zahaleny, obvykle přicházely ve skupinkách a neváhaly požádat o konkrétní zboží prodavače, kterým byl v tomto typu obchodů vždy muž. Jen málo mužů se odvažovalo překročit práh těchto butiků a nejčastěji tak činili se záminkou, že chtějí zpestřit svoji svatební noc. Tento důvod jmenují mužští zákazníci podniků s prádlem nejčastěji i dnes.
V centrech arabských metropolí a v obchodních domech v Perském zálivu se nyní však objevila řada specializovaných obchodů, segment zažívá skutečný boom a Blízký východ východ je jeho největším trhem na světě.
Na předměstí Káhiry, která je s 20 miliony obyvatel největším městem arabského světa, je nyní mnoho obchodů s luxusním spodním prádlem. Většinou mají dvě patra, ve výloze je vystaveno odvážné prádlo a v prodejně stojí manažer mužského pohlaví. V horním patře pak zákaznice, od dospívajících dívek po šedesátnice, v klidu a v soukromí za pomoci prodavaček, zkoušejí a vybírají prádlo.
Vedle tradičních modelů se objevují i provokativní kreace s věčně se vracejícími náměty jako zdravotní sestra nebo sexy služka. Naopak novinkou je ochucené spodní prádlo, které voní po čokoládě, jahodách nebo medu. „Ženy se závoji, které jim skrývají celý obličej, jsou často ty, které si kupují ty nejodvážnější kousky,“ poznamenává jedna z prodavaček.
Úspěch těchto butiků přesvědčil velké mezinárodní značky, aby si v Káhiře otevřely obchod. První byla v roce 2013 firma Victoria’s Secret, po ní následovaly Etam, La Vie en rose nebo Women Secret.
Nejvíce milovníků i prodejců spodního prádla, alespoň podle tržeb, je v Saúdské Arábii. Tamní trh se již v roce 2017 odhadoval na jednu miliardu dolarů. „Saudské ženy kupují dvakrát více spodního prádla než Francouzky, přičemž výrazně upřednostňují luxusní spodní prádlo a evropské luxusní značky,“ říká jedna z majitelek obchodu. Je to už deset let, co wahhábistické království nařídilo, že v obchodech se spodním prádlem, kde do té doby pracovali výhradně muži, mohou pracovat pouze ženy.
Námitky duchovních, že v tom případě budou ženy prodávat prádlo mužům, neuspěly. Specializované obchody od té doby zažívají nevídaný rozmach, kromě velkých městských center se nadále daří zejména prodeji přes internet. Nejbohatší klientky si nechávají prádlo předvést doma, jediná prezentace jich vyjde i na více než tisíc dolarů. Pandemie tento způsob nákupu jen umocnila.
V Dubaji se přirozeně rozvinula nabídka spodního prádla, přičemž hlavní značky sídlí v obchodních centrech nebo ve specializovaných buticích v luxusních čtvrtích. Skutečnost, že emirát je oblíbenou destinací pro sexuální turistiku, tento trend jen posílil. Kanadskou společnost La Senza nejprve koupil kuvajtský fond, později se ale stala součástí majetku skupiny z emirátů a v ulicích Dubaje má desítku butiků. Dobře zavedené obchody už má v Dubaji také francouzská značka Chantelle, anglická Agent Provocateur, italské La Perla a Intimissimi a mnohé další. Influencerka Kim Kardashian se dokonce zaměřila na oblast Perského zálivu, kde prudce roste zájem o její značku Skims. Její prádlo se doručuje až do domu v Dubaji do dvou hodin, v Rijádu do tří.
Arabské návrhářky přispěly k rozvoji trhu s luxusním spodním prádlem vlastní inspirací. Egypťanka Nada Adelová založila v Káhiře svoji značku Garden City a její motto zní udělat klientku „sexy a sebevědomou“.