Start online byznysu vždy vyžaduje dobrý, kreativní a/nebo užitečný nápad, jakož i jeho praktickou technickou realizaci. Samotné založení podnikání má vždy i právně-ekonomický charakter ai na to je třeba myslet před vstupem do podnikatelských vod. Kromě toho je dobré promyslet si i odpovědi na následující otázky.
Jak by měl vypadat můj online obchod?
Webová stránka je hlavní vizitkou každého podnikatele působícího v online prostoru, a proto by svým designem měla odrážet vše, co chceme o nás a nabízených produktech či službách komunikovat směrem k našim zákazníkům. Důležitou roli přitom hraje například i výběr barev, uložení jednotlivých sekcí či zvolené logo, jakož i mnohé další faktory.
TIP:
Pokud chceme například propagovat pracovní obuv, zvolíme si design webové stránky, který v takovém případě nemusí být zbytečně vyzdoben či nebodaj působit romanticky, vhodné je spíše řešení působící technickým dojmem, přičemž barvy mohou být takové, v jakých se například vyrábí pracovní obuv.
Jaký způsob platby za zboží a služby zvolit?
Odpověď na tuto otázku musí hledat každý podnikatel, který prodává produkty a služby, za které musí zákazník zaplatit. Volba způsobu platby přitom v praxi často závisí například i na předpokládaném objemu prodeje a samozřejmě i obchodních podmínkách jednotlivých společností, které tyto systémy poskytují. Na začátku je proto vhodné provést si průzkum dostupných možností a následně odhadnout objem prodeje a na základě těchto údajů si nastavit i způsob plateb. Není přitom žádnou výjimkou ani situace, kdy má podnikatel dohodnuto několik druhů platby, aby si zákazník mohl vybrat ten nejlepší pro něj.
Jak budu řešit poštovné a balné?
Při prodeji produktů je integrální součástí celého procesu i platba za dopravu a/nebo zabalení zakoupeného produktu, protože objednané zboží se musí k zákazníkovi určitým způsobem dostat. Doprava i balné jsou reálné náklady podnikatele, které může nést i samotný prodejce, v praxi je to však velká položka a tak je zvykem, že minimální dopravné platí kupující. I v tomto případě je však třeba udělat si průzkum a dohodnout si tyto možnosti.
TIP:
Pokud podnikatel prodává například bělící zubní pasty, možná by mu stačila i přeprava běžnou poštou, u větších balení je někdy výhodnější využít služeb soukromých dopravců.
Jaké podmínky nastavím při reklamacích?
Nezbytnou součástí každého eshou je i reklamační řád a informace o tom, jaké možnosti mají zákazníci v této oblasti, když chtějí z různých důvodů vrátit zakoupené zboží. K reklamacím se vztahuje i samostatná legislativa, kterou by si měl podnikatel nastudovat ještě před spuštěním internetového prodeje.
TIP na závěr:
Informace o způsobech platby, dopravě/balném a možnostech reklamací musí být i součástí všeobecných obchodních podmínek zveřejněných na webovém sídle podnikatele. To je jeden z právních aspektů, který je také třeba vzít v úvahu při spuštění jakéhokoli eshopu. Podnikatel může na webovou stránku přidat i řadu dalších informací, kterou jsou pro zákazníka relevantní, jako například příběh o tom, jak vznikly olejové parfémy na praní, sekci obsahující technické parametry výrobku nebo služby, jiné vlastnosti, kterou mohou ovlivnit rozhodování zákazníka o nákupu produktu nebo služby.